.jpg)
Cēsis on suuruselt kolmeteistkümnes linn Lätis – ilus, kergelt tahumatu kaitseotstarbel ehitatud koht, mis asub mäeseljandikul keset laiuvate männimetsade ja looklevate orgudega Gauja rahvusparki. Cēsis on viimastel aastatel palju muutunud, ilmselt rohkem kui ükski teine linn Lätis, ja parim paik nendest muutustest ülevaate saamiseks on Lielā Skolas iela, üks peaväljakule viivaist tänavaist. See kitsas kõrvaltänav, kus kaks autot mahuvad vaevu teineteisest mööda, viib linna keskaegse kiriku taha, mis on omamoodi mikrokosmos – ühtaegu maaliline, aukartustäratav ja närusevõitu, liivapaberikarva seintega, ja paistab, nagu selle sama liivapaberiga oleks kogu kirik üle käidud.
Lielā Skolas iela on koht, kus ma alustan oma hommikut Cēsises, usutledes üht linnavalitsuse töötajat Melnais Gulbise kohvikus, õdusas nurgapealses kolme lauaga kohas, kus kohvi maksab sama palju kui Riias ja taustaks mängib lõputu kordusena rockabilly-muusika plaat. Kui intervjuu läbi saab, jalutan mõne sammu mööda tänavat edasi, möödun äsjaavatud tervisepoest Ķimene ja leian Skola6 – sinepikollases lagunevas endises koolimajas asuva ühiskontori. Asutaja Dita Trapenciere teeb mulle ringkäigu, näitab, kuidas inimesed on hoone panipaigad ja orvad ära kodustanud, et tooteid valmistada ja müüa. Mõni sopp jääb eriti eredalt meelde: ühes seisavad suured kangasteljed, kaetud pooleldi kootud lõngavõrgustikuga, teises on end sisse seadnud miniatuurne juuksurisalong. Siis kirjutan oma muljed üles kõrvalmajas Malas – madalas päevinäinud musta-hallikirju laudvoodriga puumajas, kus asub kohvik, baar ja disainipood.
Kõik kohad, kus ma käin, paistavad tänavalt võluvad ja külalislahked, kuid need on ka nähtavasti kiiruga kokku klopsitud ja pisut räämas. Skola6-s on seal kunagi tegutsenud kooli veel tunda, kõpitsetud ja üle värvitud on vähe. Dita sõnul on hoone jäetud meelega suhteliselt renoveerimata, et võimalikke kaastöölisi mitte eemale peletada ega tekitada neis tunnet, et nad ei ole oodatud. Kriidiga kirjutatud silt Mala kipakal uksel soovitab: „Lükka kõvemini!” ja kui ma majja astun, on seal vaid vaevu soojem kui õues – ainsat ahju, mis maja kütab, parandavat parajasti kaks elavaloomulist korstnapühkijat.
Hiljem suundun edasi kohta, kus Lielā Skolas iela saab kokku linna suurima tänava Valmieras ielaga. Seal leian Izsalkušais Jānise, lihvitud söögikoha, mis asub remonditud tuletõrjedepoos. Moodsalt kargel kodulehel nimetavad nad end „avatud tüüpi Cēsise restoraniks, kus on pandud rõhku kohalikele, hooajalistele toodetele” ning toit on tõesti oivaline, ühtaegu tummine ja kerge ning nõuab kirjeldamiseks tublisti rohkem omadus- ja määrsõnu, kui on tavaline Läti maakohtade menüüde puhul. Aga see kõik läks maksma päris palju rohkem, kui ma lootsin pealinnast väljaspool toidu eest välja käia.
Kui te vaatate Google’i tänavavaatest Lielā Skola ielat, siis ei leia te sealt Menais Gulbist ega Skola6-t ega Malat. Kaardil on see lihtsalt tavaline kõrvaltänav, kus on mõned tavapärased ilusalongid ja ehituspoed. Valmieras ielal on Izsalkušais Jānise asemel haigutav mahajäetud vare. Seda kõike seetõttu, et Google käis siin tänavaid üles pildistamas 2012. aasta suvel.
.jpg)
Korralik muutus
Aasta varem, 2011. aastal, külastasin ma Cēsist esimest korda. Ma olin äsja Riiga kolinud ja saanud sõbraks cesislasega, kes oli samuti hiljuti pealinna kolinud. Ta rääkis mulle, osalt ehk naljatledes, et Cēsis on maailma parim linn ja ta kolib sinna tagasi niipea kui võimalik. Mõnuga tegi ta maha ka naaberlinna väikest Siguldat, mis Cēsisega turistide pärast võistleb. Olles veetnud peaaegu terve päeva Cēsises, ajas see kõik mind pisut segadusse.
Asi ei olnud selles, et see polnud tore koht – oli küll. Mulle meeldis lagunev vanalinn, mille tõusvad ja laskuvad munakividega kaetud tänavad looklesid ebaühtlaselt nagu tuigerdav joodik. Mulle meeldis kõrguv, sünge kirik, mille kellatorni kattis sajanditevanune grafiti. Mulle meeldis oskuslikult paigutatud järv sellel liuglevate luikedega, mille taustal paistsid lossivaremed ja kust avanes vaade paksudele udusse mähkunud männimetsadele. Kogu paigal oli rõõmsameelne, heasoovlik unarusse jäetud ilme, rahustav „ei viitsi” suhtumine, aga paik tundus siiski väike – liiga väike – ja rõhuvalt vaikne.
Me käisime mõlemas lossis, mis selles väikelinnas on: keskaegses ordulinnuses, millest on säilinud vaid välismüür, ja lossis, mis ehitati 19. sajandil keskaegseisse varemeisse. Me läksime lossitorni ja poseerisime silmapiiri taha ulatuvate metsade taustal. Aeg-ajalt sadas vihmasahmakaid, siis tuli päike korraks välja ja näitas kuuskede kohal suurejoonelist vaatepilti. Tundus, et elu on mujal. Pärast seda läksime kohta, mis minu arusaamise järgi pidi olema ainus paik Cēsises, kus käib elu – lõbusasse Cafe Rīgasse, kus einelaud ei paistnud iial tühjaks saavat ja mille tualetile oli antud metsavälu ilme. Cēsis näis olevat koht, kus dekoratsioonid olid enam-vähem paigas, aga näitlejad tegid alles proove ja etendus polnud veel alanud.
Järgmisel kevadel käisin ma seal korra veel ja siis tuli mu külastustesse kolmeks aastaks paus. Selle aja jooksul mainiti mulle sageli Cēsist kui Läti kõige armsamat või maalilisemat või elavamat linna. Ma ei pööritanud just silmi, aga siiski ajas see mind veidi segadusse. Märkasin ühtlasi väikest kuid katkematut jada inimesi, keda pidasin täielikeks suurlinna- ja seltskonnainimesteks, kas kaalumas Cēsisesse kolimist või seda lausa tegemas. Jälle kummaline käitumine, mõtlesin ma. Ent minu eelmise aasta mitu retke Cēsisesse veensid mind, et linn on tõesti hakanud järele jõudma ettekujutusele, mis inimestel sellest on.
Mis on muutunud? Paljud inimesed, kellega ma räägin, mainivad Läti kuulsamaid urbaniste Toms Kokinsit ja Evelina Ozolat, kes on mitme Riia silmapaistva projekti taga ja kes kolm aastat tagasi Cēsisesse kolisid. Viimastel aastatel on algatatud ka mitu festivali ja kultuurisündmust: lisaks mainekale kunstifestivalile Cēsu mākslas festivāls toimub siin ka mitmepäevane populaarne Läti nn arvamusfestival LAMPA. Paljud teised tunnustavad linnapea Jānis Rozenbergsi – 2013. aastal valitud meer on üks noorimaid kohaliku omavalitsuse liikmeid Lätis ning teda peetakse Läti poliitiku kohta tavatult dünaamiliseks ja loominguliseks. Mitte kellelgi, kellega ma vestlen, pole tema kohta paha sõna öelda.
.jpg)
Uued cēsislased
Arvuliselt on linna viimastel aastatel kolinute hulk suhteliselt väike, kuid nad paistavad sageli oma erialal silma ning on ebaharilikult aktiivsed ja motiveeritud. Suurem osa neist on enne Riias elanud, isegi kui nad ei ole algselt pealinnast pärit. Ma küsitlen mitut inimest Cēsisesse kolimise põhjuste osas – miks kõigist Läti linnadest just siia? – ja avastan, et esile kerkivad ikka samad märksõnad: „Läti roheline süda”, „loomulik”, „ehe”.
Minu vestluskaaslased seda küll ei maini, kuid Cēsisel on lätlaste jaoks omamoodi vaimne tähtsus: see kehastab üht tüüpi lätlust. Siin kõneldav läti keel on väidetavasti kõigist murretest kõige puhtam, kõige kirjanduslikum. Võnnu lahingus 1919. aastal lõid Eesti-Läti ühisväed tagasi Saksa väed (Baltische Landeswehri), mis olid kavatsenud takistada Läti ja Eesti iseseisvumist ja teha neist baltisakslaste juhitud Saksamaa marionettriigid. Tõenäoliselt oli see Läti ja Eesti iseseisvuse jaoks pöördelise tähtsusega sündmus. Lisaks sellele, üldise arvamuse kohaselt, lehvitas saksa ristisõdijatega võidelnud protolätlaste hõim just Cēsises esimest korda veripunaste triipudega Läti lippu ning Cēsise linnuses lehvis see 1988. aastal ebaseadusliku nõukogude okupatsiooni lõpus jälle avalikult. Ajalugu viskab sageli rahvusele ja identiteedile vempe ning nii on asulast, mis ümbritseb metsas elanud barbaarsete balti hõimude alistamiseks rajatud Liivi ordu kõige võimsamat linnust, saanud üks etniliselt kõige homogeensemaid ja sidusamaid Lätis (Cēsises on 83% elanikest etnilised lätlased). Ning seda riigis, kus enamik linnu on multikultuursed ning tänavail kuuleb sageli vene keelt rohkem kui läti keelt.
Riigis, mis näib sageli vaevlevat mitme halvava identiteedikriisi käes, on Cēsis enesekindel nii oma praeguses olemuses kui ka selles, kuhu ta teel on – vähemalt ametlikult. Mõlema kohta võib anda teavet „Radīts Cēsīs” (Loodud Cēsises), läikiv brošüür kõige kohta, mis Cēsises praegu tehakse. Cēsise linnavolikogu ja Läti kultuurkapitali abiga välja antud trükise kujundas Evelina Ozola, see on maitsekas ja tagasihoidlik ja näeb kallis välja, kuigi seda jagatakse tasuta, ning selle kaanel on ilmselt nende endi logo – veider moonutatud origami-kujund. Tekst on paralleelselt läti ja inglise keeles.
Mida ütleb see meile selle kohta, kuidas Cēsis end näeb, kuidas ta tahab teistele paista? Noh, Cēsis on kodus valmistatud, Cēsis on hästi valmistatud, Cēsis on maitsekas, Cēsis on omapärane – üks trükises kajastatud riidebränd tegeleb peamiselt hirveembleemide riietele trükkimisega. Cēsis on vabaõhulinn, see on säästlik ja jällegi iseäralikul moel – üks artikkel on kohaliku firma toodetavatest välikookonitest, kus saab telefoni laadida ja mida toidab päikeseenergia. Cēsis on trükise väitel ka rabavalt noor ja seepärast on keset trükist isegi ehmatav näha järsku lugu vanemast naisest, kes koob vanade rahvakunstivõtetega keerukaid Läti vöösid. See on koht, kus on võimalik teha teoks noori unistusi eeldusel, et need on piisavalt väikesemõõdulised – enamik kajastatud ettevõtteid koosnevad vaid ühest-kahest inimesest. Linn on ühtaegu kõige moodsam ja veidralt tagurlik. Nagu üpris kaheldava tõepõhjaga ütlus brošüüris väidab: „Me ei ole tööstusriik, me oleme käsitööriik”.
Ma räägin Skola6-t juhtiva Ditaga muutustest, mida Cēsis viimasel ajal läbi on teinud. Ka tema on siia mujalt tulnud, kuigi pisut varem kui enamik – ta kolis siia Lõuna-Läti tööstuslinnast Jelgavast üksteist aastat tagasi. Ta ütleb, et siis oli linn nagu „uinuv kaunitar”: „Siin ei olnud huvitavaid kohvikuid, restorane, alternatiivkultuuri kohti jne”. Ilmselgelt on viimane aastakümme päris suure muutuse esile kutsunud. Nüüd on tema hinnangul umbes pooled või isegi enamad Skola6 ruumide kasutajad kohalikud, ülejäänud aga uustulnukad. Üks meenutab hiljutist kokkusaamist Malas, kus oli umbes kakskümmend inimest – kui esitati küsimus, kes neist on Cēsises sündinud, tõusis vaid üks käsi.

Gentrifikatsioon või hipsteristumine?
Aga kas need uued elanikud, kellest enamik on tulnud Riiast, on hipsterid? See on riigis kummaliselt põletav küsimus – läti keele vardjad võtsid sõna „hipster” alles hiljuti keelde ametlikult vastu, kuigi pisut muudetud kujul – „hipsteris” –, nii et see vastab keele grammatikareeglitele. Ma leian Cēsist ja Vidzeme piirkonda kajastavalt veebilehelt eDruva artikli „Kas ir hipsteri?” („Mis on hipsterid?”) ja selle juurde on illustratsiooniks pandud foto Mala päevinäinud puituksest.
Neid kvaliteetselt ja mitte-massitoodanguna valmistatud orgaanilisi biolagunevaid tooteid, mida kajastatakse trükises „Radīts Cēsīs”, oleks kerge paigutada asjade hulka, mis meeldivad hipsteritele ja teistele pisut rahakamatele, üldiselt närvidele käivatele noortele, kellel on palju nõmedaid ja kalleid aksessuaare. Aga see omadussõnade loetelu ei ole ju iseenesest halb? Ja praegusel kujul paistab Cēsis õige valguse ja ilmaga tõesti paradiisilik – miniatuurne asula, kust on ära võetud enamik asju, mida sul vaja ei ole, kus on olemas enamik asju, mida sul vaja on, koht, kus sa saad linna liiklusmürast ja muudest jamadest eemal olla, elada tõeliselt metsikust maast vaid lühikese lonkimise kaugusel, kuid saada siiski osta hea tassi kohvi ja käia korra nädalas väljas söömas korralikku maitsvat toitu ning seda palju odavamalt kui Riias. Ja kui selle kõrval toimub veel ebaproportsionaalselt suur hulk kultuurisündmusi, siis miks nuriseda? Kuid on selge, et mitu linnaelanikku – tõenäoliselt lausa enamus – ei ole toimunuga nõus või on suisa rahulolematud.

Foto Cēsise Linnavalitsuse arhiivist
Konflikt foorumil
Ühel paljudest käikudest Cēsisesse külastasin ka Cēsise elanike foorumit (Cēsu iedzīvotāju forums), kõigile Cēsise elanikele (Cēsnieki) – nii põlisasukatele kui ka uustulnukatele – suunatud üleskutset tulla laupäeval arutama, kuidas linnaelu edendada. Seinale kuvatud logo on puhas ja stiilne, nagu reklaamiks see mõnda lahedat uut kohvikut või ajutist näitust mõnes ülimoodsas muuseumis: teravad, kahvatutes toonides jooned sirutuvad tähtede poole ja neist eemale. Minu hinnangul käib nendel talgutel umbes 50 inimest.
Ühes sissejuhatavas kõnes, kus väidetakse, et nemad on siia tulnud vaid kohalikke kuulama, kuid samas kiidetakse ka ennast, öeldakse meile – „Cēsis ir zīmols” – Cēsis on bränd. Kõnelev mees on elav ja vehib agaralt kätega – ta räägib imelikult kiiresti ja vadistades, mis ajab inimesi naerma, kuid minul on oma algelise läti keele oskusega temast raske aru saada. Kui ta on lõpetanud, jaotatakse meid kolme rühma ja igaühele antakse üldine teema, mida me peame järgmise mõne tunni jooksul arutama.
Edasi liigume ülakorrusele, kus meid veel omakorda väiksemateks rühmadeks jagatakse ja palutakse nimetada asju, mida meie arvates linnas paremaks teha võiks. Kui mind välja arvata, paistab suurem osa inimesi olevat üle neljakümne ja vanemad, mõned on ilmselgelt pensionieas. Rühm kannatlikke, julgustavaid kahekümnendates eluaastates vabatahtlikke ohjab ja suunab vestlusi, valib teemasid, ei lase neist kõrvale kalduda. Mulle tundus, et kohati nad rääkisid aeglasemalt kui muidu, aga ma võisin seda ka ette kujutada. Vähemalt alguses paistavad linnaelanikud kannatlikud, järelandlikud – vahest ei ole see üllatav, sest on nad ju ise linnaelu parandamise nimel oma puhkepäevast loobunud. Inimesed lepivad varmalt algsete juhistega ja arutavad kuulekalt seda, mida kästi.
Mina ei saa eriti panustada, sest ma ei ole kohalik ja olen linna vaid mõned korrad külastanud, ning mul on kahju Viktorsist, kes on minuga paari pandud. Kuid ma kuulan ja õpin. Tõstatatud mured on praktilised, igapäevased, argised: teed, elukallidus, haridus – mitte keegi ei maini kultuuri ega mitut üritust, mida linn korraldab. Viktors ütleb, et kõige enam häirib teda segane liikluskorraldus Rīgas ielal, mis on üks peamisi linna viivaid teid, ning see, et laste jaoks ei ole piisavalt mänguväljakuid – noh, on küll, parandab ta ennast, aga linnavolikogu ei teavita neist piisavalt. Aga kui ma tema etteantud teemast kõrvale juhin ja palun rääkida elust Cēsises, mainib ta otsekohe, et see on „kultuuripealinn” – kuigi see on lihtsalt fakti nentimine ning on raske aru saada, kas selles on tema arvates ka midagi, mille üle uhkust tunda.
Kui oleme oma probleemide kvoodi täitnud, esitleme neid rühmale – või vähemalt Viktors esitleb ja mina seisan kohmetult kõrval –, paneme need siis tahvlile ning lõpuks hääletab rühm kleepsudega selle probleemi poolt, mis on nende meelest kõige pakilisem. Kujunevad välja teemad. Lisaks ebamäärasele rahulolematusele pakutavate mugavustega ollakse mures kerkivate hindade ja üha suurema eluruumi puuduse pärast – et Cēsise elanikud ei saa seal elamist endale enam lubada. Üks naine, kes on ilmselt üle 80aastane, kurdab, et tänapäeval on võimatu saada Cēsises maitsvat toitu, mis maksaks alla viie euro. Järgnevas vestluses tuleb jutuks Melanis Gulbis, kus ma hommikul kohvi jõin, ja linna olemusest annab hea ettekujutuse see, et kui mõni elanikest ei tea veel uut kohvikut, kiirustavad teised infot edasi andma vaid omaniku eesnime mainides. On suhteliselt vähe tõelisi mõttevahetusi – üks inimene nõuab, et vanalinna läbiv peatänav Rīgas iela muudetaks jalakäijate tänavaks, kuid teine vastab ägedalt, et tänavad surevad välja, kui neilt autod ära suunatakse.
Osa kaebusi paistab puudutavat probleeme, mis jäävad linnavolikogu pädevusest välja. Üks naine kirub mitu minutit paljude inimeste kommet puhastada lumest vaid enda sissesõidutee ja majaesine. Kuulajad vastavad lausega „tā ir Latvijas problēma” (mis tähendab enam-vähem seda, et see on Lätis üldine probleem). Mitte keegi ei maini kultuuri ega linna reklaamkuvandit – kõige lähemale jõuab sellele arvamusavaldus, et linn ei ole talvel piisavalt dünaamiline.

Erinevad väärtushinnangud ja motivatsioonid
Kas see kõneleb konfliktist – või vähemalt põhimõtteliselt kokkusobimatusest – linnas sündinud elanike ja nende vahel, keda meelitab siia linna elavus, loovus, metsikus? Lelde Strazdiņa, kes peab Skola6-s pop-up-poodi ja on pärit Salduse linnast enam kui sada kilomeetrit läänes, on nõus, et erinevusi on, kuid ütleb, et ei pea seda üldse probleemiks – need kaks gruppi võivad teineteist õpetada – kuigi ta ütleb, et „mul on ainult paar sõpra, kes on siin sündinud ja üles kasvanud”. Tema arvates on peamine erinevus psühholoogiline: uustulnukad hindavad elu Cēsises innukamalt, vahest seoses laiema elukogemusega, tavaliselt hariduse ja reisimisega – „[me] hindame „loodust”, mis on kõikjal Cēsise ümber ja sees – puhast õhku, värsket joogivett allikast (tasuta!), metsasaadusi käeulatuses, madalaid hindu kohalikul turul, kust saab värskeid, orgaanilisi, kohalikke tooteid”. Sarnaselt teistega ei näe ta lõhet mitte ainult maitse-eelistustes ja ellusuhtumises, vaid ka motivatsiooni tasemes: „Seal, kus kohalikud näevad võib-olla juba nurjunud katseid, näeme meie võimalusi.”
Evija Taurene, kes kolis siia mõni aasta tagasi Riiast, on mõelnud palju kahe rühma erinevatele kultuuri- ja elustiilieelistustele: „Ma arvan, et enamik kohalikke peab end väga lihtsateks, tagasihoidlikeks ja konservatiivseteks inimesteks.” Ta toob mõne näite selle kohta, kuidas väljenduvad erinevad maitse-eelistused: „Kui nad perega välja lähevad, valivad nad parima meelega koha, kus on menüüs kartulid ja seakarbonaad, mitte „aeglaselt küpsetatud pärlkana rind, porgandipüree, pohlakaste…” Kui [kohalikud] noored endale tegevust otsivad, valivad nad Fonoklubsi ja kohaliku DJ, mitte mingi imeliku hipsterimuusika Malas”. Need inimesed on tavaliselt Cēsise olukorraga rahulolematumad, kuid ta ütleb, et kuigi „nad tunnevad, et väärivad midagi paremat, ei ole nad enamasti valmis oma aega panustama, et linnaelu paremaks muuta. Või ei usu nad üldse muutustesse.”
Kuid tundub, et Cēsis siiski usub muutustesse, ja soovib neid saavutada mitte ainult kunstnike ja väikeettevõtjate ligimeelitamisega, vaid ka mahukate maineprojektidega, millest kõige ilmsem on Evija mainitud kontserdisaal, Vidzeme kontserdimaja, võimas, vastvalminud 800-kohaline saal (kuhu mahuks korraga umbes 5 % linna elanikkonnast), mis ei väljenda mitte ainult kavatsusi ja eneseteadvust, vaid ka ulakat ninanipsu märkimisväärselt suuremale naaberlinnale Valmierale, mida on traditsiooniliselt peetud Vidzeme regiooni pealinnaks. Linnapea Rozenbergs ei olnud kontserdisaali algatuse taga, kuid ta toetas jõuliselt selle ehitamist, kirjeldades seda 2013. aastal veebilehele NRA antud usutluses kui „viimase 100 aasta kõige tähtsamat projekti Cēsises”. Kuigi tegu on suhteliselt väikese provintsilinnaga, on see meelitanud ligi üha rohkem kontserdikülastajaid pealinnast endast ja paljud neist kasutavad uut Riia-Cēsise/Valmiera kiirrongiliini, mis lühendab tavalist rongisõitu enam kui poole tunni võrra – seegi on projekt, mida Rozenbergs edendas, ja tegemist on ühega vaid kahest kiirrongi liinist, mis Lätis hetkel toimivad. Need on taas vahendid, millega Riia inimeste tähelepanu köita ja nad siia kohale tuua.
Aga tasub mainida, et mitte ainult kohalikel ei ole suuna osas, kuhu linn liigub, kahtlusi. Jānis Ķīnasts on urbanist ja ruumisekkumis-meeskonna Nēbetjā asutaja. Läänemere rannikult Liepājast pärit Ķīnasts elas varem kaheksa aastat Riias koos oma cēsislannast naisega, ning otsustas paar aastat tagasi siia kolida, sest teda ahvatles linna rahu, rikkumatu ümbrus ja väljavaade, et „mu ümber on vähem lolle inimesi”. Alguses sõitis ta igal hommikul Riiga, kuid on nüüd kahandanud reiside arvu vaid ühele nädalas. Ta rõhutab, et ta armastab endiselt Cēsist ja tal on linna „tohutu usk”, kuid mõned pikaajalisemad trendid teevad teda murelikuks.
Ma olen hoidunud g-tähega sõna kasutamisest, sest ma ei taha üldistada ega jätta muljet, et ma jagan inimesi lahtritesse, aga niipea, kui ma pinda sondeerima hakkan, kargab Ķīnasts kohe asja juurde – ta ütleb, et see linn on „gentrifitseerumas”. Ta annab ülevaate tavalisest protsessist – geograafiliselt atraktiivne asukoht, mujalt toodud „sisu”. Ja mis on tavalised tulemused? „Sa keerad [kohalike jaoks] mustri tuksi... Neile ei ole vaja neid peeneid Riia stiilis restorane,” ütleb ta Izsalkušais Jānisele viidates. Kui lisaks loometööstustele keskendumisele ei pöörata tähelepanu tööstus- ja kommertssektori töökohtadele (siin täpsustab ta mitut mitte nii glamuurset töökohta, mida on raskem läikivasse ajakirja panna – autoremont, ehitusdetailide müümine, juurviljakasvatus), siis ootab linna tema hinnangul mandumine ja elanikkond langeb alla 10000, ning sellest seisust, osundab ta, on maksubaasi kahanemise tõttu väga raske toibuda. Tema arvates on Cēsises toimuva tõenäoline tagajärg see, et kasvama hakkab lähedalasuv julgem Valmiera, kus on ulatuslikum taristu ja märkimisväärne tööstuslik baas.
.jpg)
Genrifikatsiooni ajalugu
Gentrifikatsioon [keskklassistumine, aadeldumine, klassikolonisatsioon] ei ole Lätis võõras nähtus. Tõepoolest, internetist leian viiteid ģentrifikācija’le lausa kümne aasta tagusest ajast. Üha sagedamini kolivad baarid ja klubid Riia aina lihvituma ilmega südamest Daugava jõe teisele kaldale kipakasse, kuid odavasse ja kergesti ligipääsetavasse Āgenskalnsi linnaossa – see on protsessi praegu nähtav ilming. Kindlasti vastab tõele, et Lätis on seda protsessi võrreldes teiste Balti riikidega suunatud kaootilisemalt ning juhitud saamatumalt. Kui Eesti gentrifikatsiooni lipulaev on Telliskivi Loomelinnak Tallinnas – tööstusala mitme hipsterite söögikoha ja baariga, käsitöökaupa müüvate poodide ja töökodadega, mis suudavad tegutseda isemajandavate, kuigi kallite ja eksklusiivsete kogukondadena – oleks Läti silmapaistvaim vaste Andrejsala projekt, mõne aasta tagune ühine püüe kutsuda esile gentrifitseerumist pooleldi asustatud postindustriaalsel poolsaarel Riia kesklinna serval, meelitades sinna kunstnikke.
Täna pole õieti märkigi sellest, et see ka õnneks läks. 2004. aastal ilmus kohalikus ajakirjanduses mitu elevil artiklit, sest sellest tõotas tulla loominguline vaba osavõtuga projekt: kunstnikud kolisid sinna soodsate üüride peale ning omapärased ettevõtted, mudaodavad hipsteribaarid, kunstiruumid ja isikupärased hostelid alustasid tegevust ja leidsid pühendunud toetajaid. Kuid 2008. aasta majanduskriis tabas piirkonda rängalt ning varsti määrati see suurfirmade arendusteks ning kõik huvitavad inimesed olid sunnitud ära minema. Tänapäeval on see mõne määratluse järgi gentrifitseerunud, kuid tundub, et protsessis on paar etappi vahele jäetud – vaid mõni piirkonda kavandatud uuendamisprojekt (kõige ambitsioonikam neist on moodsa kunsti galerii) on teostunud ja nüüd kujutab see endast valdavalt vaikset väljasurnud ruumi täis anonüümseid kontoreid ja pooleldi ümberehitatud tehaseid. Viimaste aastate suurim panus kontrakultuuri on olnud õlut kaanivate noorte hordid, kes kõlgutavad päikesepaistelistel päevadel jalgu poolsaare kaugeimas otsas, gentrifikatsioonist eemal, ja vaatavad mööduvaid laevu.
Teised kohalikud elanikud väljendavad kahtlusi, mis on ebalevamad, ning ilmutavad siiski põhimõttelist usku projekti ja seda vedavatesse inimestesse. Terve elu Cēsises elanud Sanda Salmiņa ütleb: „Mind teeb murelikuks ainult see, kas linna maine ei ole tegelikest tingimustest liiga kaugel ees, sest meil puuduvad endiselt tõhusad lahendused praktilistele asjadele nagu eluruumide ostmine või üürimine, lasteaedade ootenimekirjad, linna tänavate seisukord – ja töökohtade puudus, sest mitte kõik ei saa olla iseenda tööandjad.” Kuid sellest hoolimata on ta üpris kindel, et neid probleeme on võimalik lahendada.
Laiem küsimus on järgmine: isegi kui Cēsis on edukas, siis kas see võiks tõesti olla eeskujuks kogu riigile? Jānis Ķīnasts viitab Cēsisele mitte ainult kui kultuuripealinnale, vaid ka kui „tulevasele urbanismipealinnale”, sest seal on Ozola ja Kokins, kes on olnud seotud mitme linna atraktiivsemaks ja elamisväärsemaks muutmise kavaga. Kuid ka siin esineb küsimusi. Ükskõik kui atraktiivseks, isemajandavaks ja rahulolevaks Cēsis ka ei muutuks, on kaheldav, kas vaevu 15000 elanikuga asula kogemusest on palju kasu, kui tahta uut elu tuua hoopis teistsugustesse linnadesse nagu Jelgava, Liepāja, Daugavpils. Need on Cēsisest mitu korda suuremad tööstuslinnad, kus elab suur osa riigi elanikkonnast ning mis on suuresti välja arendatud Nõukogude Liidu ajal. Rääkimata Riiast, Baltimaade suurimast linnast, kus elab –isegi pärast 25 aastat järjepidevat elanikkonna kahanemist – vähemalt kolmkümmend korda rohkem inimesi kui Cēsises.
Mõni päev enne meie vestlust märkan ma, et Ķīnasts on Twitteris jaganud huvitavat kaarti, kus näidatakse iga Euroopa riigi pealinnas elavate inimeste osakaalu kogu riigi rahvastikust. Läti näitaja 31,6% on kaardil kõige kõrgem, suurem isegi sellistest mikroriikidest nagu Liechtenstein ja San Marino – ja seda isegi arvestamata asjaolu, et kui lugeda Riia ja merelinna Jūrmala lähiümbrusesse jäävaid linnu, moodustaks see linnastu juba poole elanikkonnast. Riia domineerib Lätis igal moel, imedes kõike enda poole – selle ümber on vaieldamatult koondunud kõik, mis on vähegi oluline. Ainuüksi sellepärast peab Ķīnasts positiivseks asjaolu, et inimesed Riiast mujale kolivad, ükskõik kuhu nad ka lähevad – see on üks viis selle hirmutava, kreenis statistika muutmiseks. Cēsise linnavolikogu eesmärk on kasvatada elanikkonda 2030. aastaks vähemalt 8000 inimese võrra, kuigi päris selge veel pole, millega need inimesed tegeleksid või kus nad elama hakkaksid, sest eluruumide vähesust mainivad paljud inimesed, kellega ma räägin.
Olgu kuidas on, ei ole ilmselt kahtlust, et laiem Lätit mõjutav majandusprotsess on üldjoontes võrreldav sellega, mis mõjutab kogu Euroopat või koguni maailma. Paistab, et riik ei ole mitte niivõrd alla käimas ega taas ellu ärkamas, kuivõrd pooldumas, jagunemas aina enam võitjate ja kaotajate leeridesse: nendeks, kes kohanevad ja nendeks, kes ei kohane. 2008. aasta majanduskriis oli Lätis sama purustav ja traumeeriv kui mujalgi, kahandades SKTd üheainsa aastaga enam kui 20% võrra ning muutes kuni veerandi elanikkonnast lühiajaliselt töötuks. Palju on kiideldud Läti jõulise toibumisega (vähemalt statistika kohaselt) sellest hävingust, eriti on seda teinud Christine Lagarde, aga kiituse veenvus sõltub sellest, kuhu minna. Riia ja Jūrmala kesklinnas asuvad piirkonnad tunduvad dünaamiliste ja elavatena, need publitsevad uutest baaridest, kohvikutest ja poodidest, mis on mõeldud inimeste jaoks, kellel on märkimisväärne sissetuleku ülejääk. Sellistesse kohtadesse pigem kolitakse, mitte ei üritata sealt minema pääseda.
Aga suur osa riigist ei näe välja nagu koht, mis on toibumas – ma ei räägi eelpool mainitud suurtest linnadest, sest kuigi neilgi on mitmeid ja ehk ka lahendamatuid probleeme, tähendab nende suurus, et alati on olemas ettevõtete ja meelelahutuskeskuste tuumik, mis annab tööd ning kannab hoolt, et säiliks mingigi identiteet ja uhkus. Vaikne meeleheide valitseb hoopis keskmise suurusega regioonikeskustes, mis ei ole piisavalt ilusad ega Riiale piisavalt lähedal, et lõigata kasu näiteks Cēsisele osaks langevatest protsessidest – sellised kohad nagu Alūksne, Rēzekne või Lelde kodulinn Saldus. Need on sügavates raskustes, sageli masendavad paigad, kus annab pärast päikeseloojangut mingitki söögikohta leida, rääkimata tervisepoodidest või jagatud kontoritest. Cēsise probleemid on tõelised ja märkimisväärsed, ent võib uskuda, et paljud Läti linnad annaksid endast kõik, kui vaid taoliste probleemidega tegeleda saaks.
Will Mawhood on veebiväljaande Deep Baltic peatoimetaja.
Toimetuse soovitus: TÜHJADE RUUMIDE PEALINN: KUIDAS TOIME TULLA BALTI AINSA SUURLINNA KAHANEMISEGA. Veel üks pikk artikkel Deep Balticus Läti linnades aset leidnud muutustest – seekord pealinna Riia kahanemisest, kus elanikkond on pärast Läti taasiseseisvumist ligi kolmandiku võrra vähenenud. Will Mawhood vestleb inimestega, kes üritavad linna uuesti defineerida ja vohavad tühjad ruumid kasulikuks ressursiks muuta.